En skola för alla – på vetenskaplig grund!
21 Dec, 2011 av Klara Palmberg Broryd
I nya skollagen finns kraven på “en skola på vetenskaplig grund” mycket tydligt uttryckt. Det är en het fråga där många har åsikter, se exempelvis Kroksmark: “Lärarforskning – vetenskap eller humbug” och Törestad: “Skolforskning är inte riktig forskning”, men där det inte finns så många svar om hur man faktiskt kan gå till väga.
I höst har Mementor bl a genomfört en utvärdering av satsningen på forskning och utveckling som Nacka kommun sedan 2007. Resultaten i Nacka är lovande och man fortsätter nu genom att engagera alla rektorer och söka ytterligare vägar för spridning.
Mementor har också gjort en forskningssammanställning om Inkludering – en skola för alla. Denna presenterades senast vid en temadag i Botkyrka kommun, där också professor Bo Vinnerljung presenterade sin forskning om betydelsen av skolresultat för alla barn. Temadagen var en del i det fördjupade samarbetet i Botkyrka kommun mellan skola och socialtjänst för att skapa bättre förutsättningar för att alla barn ska kunna klara skolan med godkända resultat.